SPRING25

SPRING er Kunstnernes Påskeudstillings talentudstilling med en lille håndfuld kunstnere, der inden for de seneste sæsoner har markeret sig stærkt på den censurerede KP.
Det er KP's bestyrelse, der udpeger kunstnerne til SPRING.

På SPRING25 vises værker af Kristine Baagland og Gizem Evcil (begge har udstillet på KP24).
Kunstnerisk vejleder i forberedelsesfasen er Lina Hashim.

SPRING25 vises sideløbende med KP25 i Kunsthal Aarhus 12. april - 25. maj 2025.

Formålet med SPRING er

  • at synliggøre væsentlige kunstneriske udtryk og undersøgelser, der ellers kan have svært ved at finde en offentlig platform
  • at understøtte den enkelte kunstner i sin karriere
  • i et større perspektiv, at styrke kunstens fødekæde.

SPRING har tre vigtige satsninger

  • Talentpleje: Tidligt i forløbet tilknyttes kunstnerne en kvalificeret vejleder (i år billedkunstner Lina Hashim), der rådgiver om de individuelle værker. Der samarbejdes om den samlede udstilling og om katalogets form og indhold.
  • Udveksling: En platform skabes for nye netværk og samarbejder kunstnere imellem.
  • Formidling: Der arbejdes på at udvikle forholdet mellem værk og publikum ved bl.a. at udgive katalog, handouts, iværksætte offentlige talks mm.

Kunstnerne på SPRING25
Kristine Baagland (udstillede på KP24)
Gizem Evcil (udstillede på KP24)

Vejleder: Lina Hashim

 


Kristine Baagland

Kristine Baagland
Indgang K

I dette lyserøde univers er det let at glemme, hvor man er, her er hyggeligt og her hersker en nærmest hjemlig atmosfære”

Kristine Baaglands installation Indgang K er et foruroligende dyk ned i kunstnerens egne personlige og institutionelle rum, idet den udforsker grænserne mellem det offentlige og det private inden for rammerne af det psykiatriske system. Med en base i de lyserøde, næsten surrealistisk hyggelige korridorer på Aarhus Universitetshospital i Skejby, udfolder værket sig som en kritisk dialog mellem kunstnerens egne psykiatriske erfaringer og den offentlige perception af de psykiatriske faciliteter.

Værket består af 756 makulerede A4-sider fra Baaglands egen psykiatriske sundhedsjournal fra perioden 2017-2025, hvilket gør det både ekstremt personligt og universelt i sin appel. Makuleringen som handling fungerer som et kraftfuldt visuelt og konceptuelt symbol på ønsket om tavshedspligt/fortrolighed (Confidencial) og på de fragmentariske erindringer og identiteter, som psykiatriens patienter ofte må navigere i.

Denne form for dokumentdestruktion er også en kommentar til det administrative og bureaukratiske aspekt ved psykiatriske institutioner, hvor den personlige historie bliver reduceret til arkiver og notater, der håndteres i et dagligt kontorarbejde. For sundhedspersonalet er det rutine; for patienten er det et dokument over ens mest skrøbelige øjeblikke.

Installationens rumlige og farvemæssige elementer indkapsler den kontrast, der findes mellem det 'hyggelige', lyserøde ydre og de intense, ofte smertefulde oplevelser, som rummene indeholder. Denne dualitet kaster lys over de paradokser, der kan opstå i psykiatriske miljøer, hvor hjemlighed og hospitaliseringskontekst kolliderer.

Indgang K udfordrer beskueren til at reflektere over, hvordan institutionelle miljøer, der er designet til at helbrede, ofte kan fremkalde følelser af isolation og fremmedgørelse. Med sin brug af den lyserøde farve kaster Baagland lys over den skærende kontrast mellem den ydre facade og de indre realiteter af psykisk sygdom - en dualitet, der både er absurd og dybt tragisk.

Ved at blande det æstetiske med det personlige og politiske, står Indgang K som et vitalt installations samtidskunstværk, der ikke blot søger at belyse kunstnerens egne erfaringer, men også at indlede en bredere dialog om mental sundhed, patientrettigheder og det offentlige sundhedsvæsens rolle i behandlingen af psykiske lidelser.

Lina Hashim

Kristine Baagland (født 2000) Bor og arbejder i Aarhus.
Udover billedkunst arbejder Kristine Baagland også med poesi og poesioplæsninger og hun er aktivt medlem af ’Unge Danske Digtere’.
https://www.instagram.com/baagland.kunst

 


Gizem Evcil

Gizem Evcil
PTSD - a love story

Gizem Evcils videoværk PTSD - a love story indfanger en intens refleksion over den menneskelige tilstand gennem en spejlinstallation, der skaber en rumlig og psykologisk dybde, hvor beskueren konfronteres med fragmenter af egen og kollektiv erindring. Værket, der er akkompagneret af sangen Mreyte ya mreyte af libaneseren Khaled Mouzanar, udnytter musikkens emotionelle kraft til at fremmane en følelse af nostalgi og tab. Sangens melodiske kvaliteter og dens tematiske fokus på refleksion og selvindsigt forstærker videoværkets introspektive natur.

Installationen udforsker og diskuterer feministiske og kønspolitiske perspektiver, der både udfordrer og udvider forståelsen af individets plads i en kontekst præget af sociale og kulturelle konflikter. Ved at inkorporere ghazallen, et dyr hyppigt omtalt i mellemøstlig kunst og litteratur, anvender Evcil dette symbol på skrøbelighed og skønhed til at afspejle styrken og udholdenheden, der kræves for at overleve og navigere i komplekse sociale landskaber.

Værket er dybt personligt, idet Evcil trækker på egne erfaringer med posttraumatisk stresssyndrom (PTSD), hvilket tilføjer et lag af autenticitet og umiddelbarhed til installationen. Denne personlige dimension er essentiel for at forstå værkets emotionelle og terapeutiske potentiale, da kunstneren anvender sin kunst som et middel til at bearbejde og formidle sine egne traumer. På denne måde bliver PTSD - a love story et værktøj for både kunstneren og beskueren til at navigere i og forstå de psykologiske landskaber, der præger mennesker ramt af traumatiske oplevelser.

Desuden resonerer værket med New Human Theory, en filosofisk tilgang, der søger at omdefinere menneskets forståelse af sig selv i relation til andre og verden. Gennem sin kunst stiller Evcil spørgsmålstegn ved de konventionelle opfattelser af identitet og tilhørsforhold, som ofte er fastlåste i køns- og kulturbestemte rammer. Værket foreslår en ny måde at tænke på menneskelig eksistens, hvor grænserne mellem det individuelle og kollektive, det private og det offentlige, er mere flydende og åbne for fortolkning.

PTSD - a love story står som et markant eksempel på nutidens videokunst, hvor lyd og billede fusionerer for at skabe en flerdimensional oplevelse, der både er dybt personlig og universelt resonant. Værket er en kraftfuld påmindelse om kunstens evne til at adressere og udforske komplekse tematikker relateret til køn, magt og identitet og tilbyder en platform for empati, forståelse og kritisk refleksion over de strukturer, der former vores samfund og individuelle liv.

Lina Hashim

Gizem Evcil (født 1992) Bor og arbejder i Aarhus.
Udover billedkunst arbejder Gizem Evcil også med musik, og hun er bl.a. vokalist i bandet VIBR - Aarhus
https://www.instagram.com/gizem___________/

 

 

Rul til toppen