Lise Barsøe i samklang med Kunstgruppen Vindheksen
KP24 i Aarhus spejler en del af tidsånden
Ved ankomsten til kunsthallen passerede vi et tørrestativ med blafrende vasketøj. Tidspunktet var et par minutter i åbningstid, og fornemmelsen var, at medarbejderne havde været tidligt på banen, når en vask allerede var hængt op og ud. Vasken var gammeldags Valo-hvid, og det sorte mønster var en stregkode.
Vi - var Kunstgruppen Vindheksen: Annelise Bugge Lund, Inge Marie Kristensen, Merete Bartholdy og artiklens skribent, som med hver sine kompetencer indenfor keramik, malerkunst og grafik - skulle opleve KP24.
Vores umiddelbare reaktion da vi kom ned i udstillingslokalet var en fornøjelse over, at billedkunsten og grafikken var tilbage på banen. Herefter kom alle detaljerne, alle undertonerne og alle fortolkningsmulighederne.
Det var som et eventyr, hvor tårer blandede sig med klistrende og klæbende substanser, hvor smil blev til tristhed, hvor fantastiske farvesammensætninger lod sig dupere af motivets særhed, og materialer boltrede sig i helt nye sammenhænge.
Til vores store overraskelse opdagede vi så også, at vores velkomsts vasketøj var et kunstværk - en Installation bestående af tørrestativ, klemmer og hvidt stof med linoleumstryk!
Sansernes mangfoldighed
Tidsånden havde sat sit aftryk på mange af de udstillede værker.
Krig, flygtninge, folkevandringer, medmenneskelige relationer, genbrug og måske en lille reference til klimaet fra en fejebakke med afdøde insekter.
Videoernes kunstneriske budskaber viste forskellige aftryk, udtryk og indtryk med både provokerende indhold, men også hovedløs absurditet og for beskuerne ret mange fortolkningsmuligheder.
Det samme gjorde sig gældende for de få installationer, der både i materialevalg og udtryk gik den frie fortolknings vej.
Vi Vindhekse konkluderede, at meget af den viste kunst udsprang af de pågældende kunstneres indre verden - uden at vi dog mente, at den handlede om navlepilleri. Når man er orienteret om, at der har været 1867 indsendte værker, så må det have været en meget svær opgave for de fem censorer at nedbringe antallet til 60 - og så gribes man i øvrigt ofte af lyst til også at få et glimt af de fravalgte.
I nøgne tal betyder det, at KP24 havde 397 ansøgende kunstnere hvoraf 36 blev antaget.
Nok skilte nogle sig ud, men - ingen omtalt, ingen glemt.
På SPRING
Unge kunsttalenter har I SPRING fået en platform. Kendetegnende er, at udstillerne er udvalgt af KPs bestyrelse på baggrund af deres tidligere deltagelse i Påskeudstillingen. Årets endelige SPRING udstilling er således et langt samarbejde om både enkeltværker og udstillingen som helhed. Årets tre udvalgte kunstnere er Jonas Erboe, Jens Stegger Ledaal og Ihsan Saad Ihsan Tahir.
ONCE UPON A TIME kunstværket er et marathonløb, hvor 42 krukker på rad og række med glasur og inskriptioner referer til en række begivenheder, nogle historiske og verdenskendte, andre er blevet bemærket i Danmark - og endnu nogle er referenter fra ganske almindelige hverdagsbegivenheder.
Tankevækkende - kom de mon alle over målstregen?
SPATIAL OPERATIONS installationen refererer til den militarisme, der i vor tid både skræmmer og samtidig prioriteres højt som en uundgåelig del af verden af i dag. En kommentar, men samtidig en paradoksal konstruktion, der sammenkobler æstetik og elementer fra det militære felt.
THINGS FALL APART er et relief, bestående af gipsmoduler, der har et samlet format på 1,8 x 12 meter. I gipsen er der indridset motiver og sentenser, der refererer til livets mangfoldighed på godt og ondt. Den non-litterære fortælleform er almindelig i irakisk litteratur, og kan ses som et værktøj til at fortælle om det hjerteskærende og ufortællelige.
Dette års KP24 leverer et udsagn om kunstens ståsted i dag og viser samtidig, at der stadig er plads til mangfoldighed.
Fakta
Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus blev dannet i 1947, hvor den havde til huse på det daværende Aarhus Kunstmuseum.Den vises i dag under navnet KP i Kunsthal Aarhus. KP er en af de fire statsstøttede danske censurerede udstillinger.
SPRING er en talentudstilling, der er vokset ud af KP.
Artiklen findes på tryk i Kunstavisen / 20. april 2024