SPRING23

SPRING er Kunstnernes Påskeudstillings talentudstilling med en lille håndfuld kunstnere, der inden for de seneste sæsoner har markeret sig stærkt på den censurerede KP.
Det er KP's bestyrelse, der udpeger kunstnerne til SPRING.

SPRING23 vises sideløbende med KP23 i Kunsthal Aarhus 1. april - 21. maj 2023.

Kunstnerne på SPRING23
Olivia Rode Hvass (KP19)
Lior Nønne Malue Hansen (KP22)
Cecilie Penney (KP21-digital)
Asker Bryld Staunæs og Benjamin Krog Møller (KP22-digital)

Vejleder: Noelia Mora Solvez

Olivia Rode Hvass

Olivia Rode Hvass
De varme hænder (Hot hands!)
2023
Billedtæppe (100% bomuld), brændt træ, natursten, poscatusch/spraymaling, diverse planter, sand.

Titlen ”De varme hænder (Hot hands!)” refererer til omtalen af de strejkende sygeplejersker, som i medierne er blevet omtalt under selvsamme navn (De varme hænder).

De varme hænder er de arbejdende hænder.
Altså: hænderne, som laver det fysiske arbejde.
De bærende hænder,
omsorgshænderne,
de underbetalte hænder.

I værket har hænderne fundet hinanden.
De er blevet så varme.
De tænder ild.

Bio
Olivia Rode Hvass (f. 1995) er uddannet billedkunstner med en BA fra Det Jyske Kunstakademi i 2021 og en masterclass med et stort stipendium i TC2-vævning hos professor Corrie van Eijk-Doktor, NL. Rode Hvass arbejder i et skulpturelt krydsfelt mellem tekstil, tegning og installatorisk arbejde.
En central del af hendes praksis, er arbejdet med billedtæpper, hvor hun kombinerer sin interesse for tegneserier og historie med håndværk inden for bl.a. digital vævning.

Hun har de seneste år været aktuel med soloudstillingerne "BURN THE WORLD" på Archway Nightlands Connector, København (2021) og "In Captivity but No Longer Dead" på Ladder Space, København (2022). Derudover har hun lavet "Jeg finder selv ud" på KUNSTHAL NORD, Aalborg (2022), en omfattende duoudstilling med Anna Walther, samt deltaget på gruppeudstillingen "Chatter 'Round the Pond" på CANTINA 2023. Hun har modtaget støtte af både Statens Kunstfond samt legat af Dansk Tennisfond.

Hendes arbejde udspiller sig ud fra en interesse for mennesker, eventyr, alternative systemer og identitetsopbygning, i forhold til de myter, følelser og omgivelser, vi er opdraget med og opdraget af. Rode Hvass' værker har en subtil, underliggende humor, som inviterer beskueren indenfor.



Lior Nønne Malue Hansen

Lior Nønne Malue Hansen
ĀLAYA-VIJÑĀNA | MÅSKE ER MIT ASYL FOR DET SLÅEDE OG DET SKÅREDE EGENTLIG ET STRAFFEHUS FOR DET KASSEREDE OG DET KNUSTE, OG JEG INGEN PLEJER, MEN BARE ENDNU ET OBJEKT I DETTE TRAUMELAGER.

(selvportræt)

De siger omsorg er tungt arbejde.
Min vejer et ton.

Ālaya-vijñāna (lager-bevidsthed) er et begreb fra buddhismen, som beskriver den del af vores (u)bevidsthed, hvorfra akkumulering af ubearbejdede traumer samlet gennem flere liv former vores dybeste handlingsmønstre.

Materiale: 1000kg blandet materiale fra kunstnerens egen samling, (muligvis misforstået) omsorg og et ønske om nye chancer.

Bio
Født i Aarhus, 1989.
2 år på Århus Kunstskole, pt studerende på masterprogrammet ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm
OLYMPUS HAS FALLEN (ILL), Solo, Näsjö Konsthall
MUST REMAIN OPEN AT ALL TIMES, gruppeudstilling, Marabouparken Stockholm
Tunnelvision, gruppeustilling, Nobel Week Lights, Stockholm

Arbejder primært med skulptur og installation. Næsten udelukkende med genbrugte materialer.



Cecilie Penney

Cecilie Penney
Big Ear
2023

Programmering: Søren Vøgg Lyster
Lysteknik: Jonas Jørgensen
Materialer: LED-paneler, fundet video, lyd.

Big Ear undersøger menneskets møde med intelligent liv i det ydre rum. Værket bygger på det kraftige radio-signal ”Wow!-signalet", som blev målt på Ohio State Universitys observatorie, Big Ear, d. 15. august 1977. Radio-signalet var mere end 50.000 gange stærkere, end hvad man hidtil havde registret, hvilket fik forskere til at spekulere på, om det kunne være en besked fra aliens.
I Penneys installation oplever man en fortolkning af Big Ears ”flat reflector”, der indfangede signaler fra himmelrummet. En LED-skærm i forholdet 1:35 er programmeret til at lyse i varierende intensitet på baggrund af data fra det tidsrum, hvor målingen af "Wow!-signalet” blev foretaget.

Værket består desuden af en video med scener fra amerikanske sci-fi film, der er lavet i Big Ear-observatoriets levetid fra 1963-1998. Videoen er klippet ved hjælp af en kode, der bygger på samme data som lysinstallationen og skildrer forskellige fiktive fortolkninger af det første møde mellem mennesket og det fremmede.

Bio
Født i Aarhus, 1990.
Cecilie Penneys praksis tager udgangspunkt i en undersøgelse af, hvordan mennesket udtrykker omsorg og nysgerrighed for det, vi har svært ved at forstå. Dette kommer især til udtryk igennem hendes arbejde med hhv. psykiatrien og samfundets interesse for det ydre rum. Gennem video, animation, lyd, lys og programmering gør Penney brug af teknologiens
æstetiske udtryk - et sprog, der ofte er baseret på algoritmer og kode, som fremtræder både stringent og poleret, men som også indeholder fejl.

Cecilie er billedkunstner og elektronisk musiker. Hun tager i øjeblikket en MFA på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Hun har en BFA fra HDK-Valand i Göteborg og en BA i musikvidenskab fra Københavns Universitet. I 2021 fik hun censorernes pris for sit værk ”Form dig som en kugle” i forbindelse med hendes deltagelse på Kunstnernes Påskeudstillings digitale udstilling KP21-Digital. Hun har i de seneste år deltaget i adskillige udstillinger i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland.



Institut for Emancipationsvidenskab (Asker Bryld Staunæs og Benjamin Krog Møller)

Institut for Emancipationsvidenskab
(Asker Bryld Staunæs & Benjamin Krog Møller)
HIC RHODUS, HIC SALTUS:
Her er Rhodos, spring her!
2023

Sand, video (AUTORHODICA), strand-Tv, Bibliotek Rhodosbogserien** og diverse materialer.

Institut for Emancipationsvidenskab har opereret under Aarhus Universitet i halvtreds år, og blev stiftet af Professor Slurk. Det bliver mestendels drevet af kunstnergruppen Asker Bryld Staunæs og Benjamin Krog Møller.

Instituttets primære udtryksform er arkiviske installationer fra dets glansperiode i 1970’ernes studenteroprør, men det benytter også artikler, dans, forelæsninger og performances. I de seneste år har Instituttet udstillet sine produktioner på forskellige udstillingssteder og i tidsskrifter såsom Antipyrine, ARoS, ARK, Captive Portal, e-flux, Kunsthal Aarhus, MindFuture, Pròblema, Rum46, Udstillingsstedet Spanien19C, og det blev præmieret af Statens Kunstfond i 2018.

Aktuelle forskningsprojekter tæller “Bibliotek Rhodos”, “Computer Lars”, “Larschive”, “Organ for de Autonome Videnskaber”, “Professor Slurks malerier” og “Spanien 1-100/A-Z”, som alle er studenterdrevne og fungerer autonomt fra instituttets bureaukrati. Det er gratis at studere ved Institut for Emancipationssvidenskab, og der tages altid imod ansøgninger om nye projekter.

Bio
Asker Bryld Staunæs, 1995, Aarhus, MA. filosofi, ba. idéhistorie. Arbejder som kunstnerisk forsker ved MindFuture ApS. Arbejder med arkiver, bøger, data, installation, institutionskritik, netkunst, politisk kunst og tekst. Har bl.a. udstillet og publiceret i e-flux, KP-digital og Udstillingsstedet Spanien19c.

Benjamin Asger Krog Møller, 1994, Aarhus, studerende på det Jyske Kunstakademi og BA. idéhistorie. Arbejder med arkiver, bøger, data, installation, institutionskritik, netkunst, politisk kunst og tekst. Har bl.a. udstillet og publiceret i e-flux, KP-digital og Udstillingsstedet Spanien19c.

 

Formålet med SPRING er

  • at synliggøre væsentlige kunstneriske udtryk og undersøgelser, der ellers kan have svært ved at finde en offentlig platform
  • at understøtte den enkelte kunstner i sin karriere
  • i et større perspektiv, at styrke kunstens fødekæde.

SPRING har tre vigtige satsninger

  • Talentpleje: Tidligt i forløbet tilknyttes kunstnerne en kvalificeret vejleder (i år billedkunstner Marianne Jørgensen), der rådgiver om de individuelle værker. Der samarbejdes om den samlede udstilling og om katalogets form og indhold.
  • Udveksling: En platform skabes for nye netværk og samarbejder kunstnere imellem.
  • Formidling: Der arbejdes på at udvikle forholdet mellem værk og publikum ved bl.a. at udgive katalog, handouts, iværksætte offentlige talks mm.

 

Rul til toppen